De beste tips om “betere” foto’s te maken? Ik heb de top 10 fotografie tips op een rijtje voor je gezet waarvan ik denk dat ze onmisbaar zijn bij fotograferen, zowel voor de beginnende fotograaf als de gevorderde (aangezien we allemaal de basis weleens vergeten). De tips kan je bij vrijwel alle verschillende soorten fotografie toepassen.

Uiteraard zijn top 10 lijstjes vaak erg persoonlijk, daarom vind ik het ook heel belangrijk dat je reageert op dit bericht en zelf aangeeft welke tips volgens jou in deze top 10 thuishoren.

Hier zijn onze top 10 fotografie tips.

Meepraten op Facebook

Tip 1. Bekijk de wereld op een andere manier, kijk om je heen.

Wie zich nog maar net met fotografie bezig houdt merkt het misschien nog niet, maar de ervaren fotografen onder ons zullen het zeker merken. Er gaat een wereld voor je open als je fotografeert. Dit komt, omdat je (als je helemaal inleeft in het fotograferen) dat je veel beter om je heen kijkt en veel meer let op details.

Ons advies is om niet alleen voor je te kijken, maar rondom. Niet alleen op ooghoogte, maar verschillende perspectieven. Op deze manier leer je de wereld op een hele andere manier te bekijken.

Zet je camera ook eens een tijdje aan de kant als je op een foto locatie bent. Loop eens rustig rond en neem de locatie in je op, bekijk wat mensen/dieren/objecten aan het doen zijn, proef de sfeer, zodat je veel beter inzicht krijgt in wat je zou kunnen fotograferen om deze sfeer over te kunnen brengen.

 

Tip 2. Houd je camera zo stil mogelijk (of gebruik een statief).

Dit hebben we allemaal weleens (gehad), je bent een foto aan het maken, hebt iets langere sluitertijd nodig om de juiste belichting te krijgen en je foto is bewogen….! In hele zeldzame gevallen is beweging in een foto wenselijk om een bepaald effect te krijgen. Over het algemeen wil je geen bewogen foto, daarom is het belangrijk om je camera zo stil mogelijk te houden.

Ik zie veel mensen foto’s maken terwijl ze hun armen los van hun lichaam hebben, alsof ze aan het honkballen zijn. Voor veel mensen is dit een prettige houding om te fotograferen, echter zorgt dit er wel voor dat je veel minder stabiel bent. Zorg ervoor dat je, je armen langs je lichaam hebt, zo dichtbij mogelijk, zodat je zelf een vast punt vormt, dit scheelt een heleboel in beweging.

Als je ook nu nog teveel beweging in je foto hebt kan je nog een andere techniek toepassen zonder statief. Houd je arm gebogen horizontaal voor je, laat de lens op je arm rusten en druk vervolgens de lens tegen je arm terwijl je met je arm contra druk geeft. Op deze manier voorkom je een stuk beweging in je foto.

Als je echt met langere sluitertijden moet werken helpen bovenstaande methodes niet meer. Dan is het sowieso aan te raden om met een statief te gaan werken. Let daarbij op waarvoor je het statief gaat gebruiken, als je in situaties terecht kan komen dat het hard waait, neem dan een stevig statief. Heb je meer flexibiliteit nodig, bijvoorbeeld op reis, neem dan een lichtgewicht statief of denk aan een monopod (enkele poot statief).

 

Tip 3. De fotograaf is belangrijker dan zijn apparatuur.

Er wordt mij heel vaak gevraagd naar advies over foto apparatuur. Vooral bij beginnende fotografen leeft het idee dat ze direct hele dure apparatuur nodig hebben om mooie en goeie foto’s te kunnen maken.

Ik zeg altijd dat ze eerst eens moeten beginnen met een telefoon of een compact camera en ervaren hoe het is om met een fotografie oog naar de wereld te kijken en beelden vast te leggen.  Daarvoor heb je geen high-end camera voor nodig. Als je eenmaal “gepakt” wordt door de geweldige wereld van fotografie en je merkt dat je met je huidige apparatuur niet de gewenste resultaten krijgt is het tijd voor een nieuwe, wellicht betere camera.

Maar ook met hele dure high-end camera systemen is de fotograaf de sleutel tot de foto. De fotograaf moet het inzicht hebben. Juist door beperking van de apparatuur valt de creativiteit  van de fotograaf meer op. Dus focus je vooral op jezelf, leer kijken en mooie plaatjes schieten, pas als je vastloopt naar een andere camera zoeken.

Als je bijvoorbeeld lange sluitertijden wilt gebruiken, bepaalde lensfilters, specifieke lenzen, bracketing opties etc. is het verstandig om een camera met meer mogelijkheden aan te schaffen.

 

Tip 4. Compositie, compositie, compositie.

In het verlengde van vorige tip vinden we tip 4. Compositie is extreem belangrijk. Als je aan het fotograferen bent is mijn advies om verschillende standpunten uit te proberen. Soms denk je dat je de juiste plek hebt gevonden en dat dit de foto moet zijn, maar heb je de foto genomen en blijkt het toch niet echt over te komen. Loop rond en probeer meerdere plekken uit.

Er wordt in fotografie vaak gesproken over de regel van derden, dit is een goed uitgangspunt, maar zeker niet iets (in mijn beleving) waar je aan moet blijven vastklampen.

Kort gezegd is de regel van derden (de gulden snede) het opsplitsen van je beeld in 3 keer 3 gelijkwaardige vlakken, de punten waar de vlakken elkaar kruisen zouden de punten zijn waar je het object in moet vastleggen. Zie hieronder een voorbeeld:

chateau-lumiere-urbex-gulden-snede

De foto pakt niet volledig de regel van derden, maar naar mijn idee is dit een prima foto die de sfeer van de locatie goed overbrengt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat regeltjes in fotografie (en in het algemeen) heel goed zijn als houvast, als je op een plek staat en je hebt steeds het gevoel dat de foto niet “werkt”, maar als een foto werkt zonder regeltjes, negeer ze dan vooral.

Let dus vooral goed op de sfeer, omgeving en objecten die je op je foto wilt vastleggen, houd waar mogelijk rekening met de regel van derden, maar focus vooral op een geweldige foto die goed voelt.

 

Tip 5. Leer werken met foto bewerkingsprogramma’s.

Een foto die vanuit de camera direct perfect is, is uiteraard het mooiste wat er is. Maar met de digitale camera’s die we tegenwoordig hebben en de grote hoeveelheden opslag waarover we beschikken is het niet erg als de foto niet direct perfect is, we kunnen namelijk prima de foto bewerken.

Uitgangspunt blijft altijd, probeer bij het maken van de foto een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, dat is het overgrote deel van een goede foto. In sommige gevallen kan je simpelweg niet het gewenste resultaat krijgen doordat je bepaalde apparatuur niet hebt, niet bij je hebt of welke andere reden dan ook. Ook als je alle apparatuur tot je beschikking hebt zijn fotobewerkingsprogramma’s vaak erg handig. Denk bijvoorbeeld aan HDR fotografie, portretfotografie of landschapsfotografie. Het gebeurd geregeld dat een foto oneffenheden heeft die je met nabewerking mooi kan wegpoetsen.

Een belangrijke regel bij nabewerking van je foto’s, houd het zo natuurlijk mogelijk! Heel vaak zie ik foto’s online van foto’s die extreem bewerkt zijn. In de Urbex scene is dit een zeer veel voorkomend fenomeen. Foto’s met extreme helderheid of saturatie. Zeker als er mensen in beeld zijn is dergelijke bewerking erg opvallend. Urbex is dan nog enigszins vergevingsgezind, omdat de locaties zo extreem zijn dat het niet makkelijk te bevatten is hoe het er “natuurlijk” uit zou zien. Houd je dus een beetje in met nabewerking, tenzij je een hele duidelijke reden hebt om extreme nabewerking toe te passen.

Een aantal fotobewerkingsprogramma’s waar ik mee werk, Photoshop (uiteraard), Lightroom en Photomatix. Vooral bij Photomatix is het goed oppassen dat het niet te overdreven bewerking wordt, maar deze programma’s kunnen je foto’s echt naar een hoger plan brengen.

 

Tip 6.  Fotografeer op een zo laag mogelijke ISO.

ISO staat voor International organization fot standardization. De afkorting ISO klopt niet helemaal ,maar hiervoor is gekozen, omdat is verschillende landen de afkorting verschilt. Met die ISO waarde in je camera kan je kunstmatig licht aan je foto toevoegen. Hoe lager de ISO staat hoe minder licht er in de foto’s komt en je dus langere sluitertijden of lagere diafragma waarden moet gebruiken om lichte foto’s te krijgen.

Een hoge ISO waarde zorgt op veel fotocamera’s voor ruis in de foto. Dit komt, omdat door de kunstmatige belichting kwaliteit verloren gaat en de foto “gedwongen” lichter wordt dan deze oorspronkelijk is. De mate van ruis veroorzaakt door ISO verschilt sterk per camera evenals de ISO waardes die je kunt instellen. Voor zeer professionele camera’s kan je bijvoorbeeld een ISO instellen van 50 tot 204800. Hoe hoger de ISO hoe meer ruis en dus effect op je foto.

Onze tip nummer 6 luidt dan ook fotografeer op een zo laag mogelijke ISO om ruis te voorkomen. Wil je juist ruis in je foto? Stel dan ruis in via fotobewerkingsprogramma’s, zodat je controle hebt over de ruis.

 

Tip 7. Fotografeer, experimenteer en leer van je fouten.

A person who never made a mistake, never tried something new.”  Een uitspraak van Albert Einstein. Dit zou wat mij betreft het motto moeten zijn van elke fotograaf die een unieke kijk op de wereld wil geven, iets wil toevoegen.

Om bijzondere en inspiratievolle beelden te creëren is het onvermijdelijk dat je fouten maakt. Omarm het feit dat je fouten zult maken en leer van die fouten. Pas als je leert van je fouten zullen je foto’s telkens beter worden.

Je maakt een fout en past de volgende keer je instellingen aan, je positie, je standpunt, je apparatuur etc etc. Dit kost tijd en zorgt voor frustratie, maar uiteindelijk brengt het je naar een hoger niveau en zul je zien dat fotograferen makkelijker wordt en je vaker “spot on” foto’s maakt.

 

Tip 8. Neem de tijd om foto’s te maken.

Geniet van het fotograferen en neem de tijd voor het maken van foto’s. Dit is wellicht de belangrijkste tip in dit lijstje. Een gehaaste foto is zelden een goeie foto, een foto die het gevoel, de sfeer overbrengt. Neem dus de tijd om je foto perfect te krijgen.

Denk ook aan de instellingen en de apparatuur dat je gebruikt om een foto te maken. Fotograferen doe je niet alleen op de dag zelf of op het moment van het maken van de foto, de dag of avond vooraf maak je al beslissingen wat je mee gaat nemen om de foto’s te maken. Heb je een groothoek lens nodig en/of een zoom lens. Heb je filters nodig? Flitser, statief etc.

En uiteraard de tijd nemen achteraf, het nabewerken. Besteed voldoende tijd aan het finaliseren van je foto’s zowel voor, tijdens als achteraf aan fotosessies.

 

Tip 9. Liever onderbelichting dan overbelichting.

Je komt het vaak genoeg tegen als je foto’s maakt, zeker als je op manual fotografeert, overbelichte of onderbelichte foto’s.  Maar wat is hier nou “erg” aan?

Een overbelichte foto heeft verschillende delen in de foto die volledig wit zijn. Deze “blown out” delen bevatten helemaal geen data, enkel witruimte. Het is dus onmogelijk om het beeld dat oorspronkelijk op de plek van dat witte blown out deel zat terug te krijgen en alsnog op de foto te krijgen. Weet dus dat als je foto’s overbelicht zijn, dat delen van de foto als het ware “stuk” zijn. Uiteraard kunnen overbelichte delen in een foto ook heel goed werken om de aandacht van de kijker te begeleiden of juist af te leiden.

Onderbelichting daarentegen is een stuk minder lastig dan overbelichting. De donkere delen in een onderbelichte foto bevatten nog voldoende data om met nabewerking zichtbaar te krijgen en een prima foto van de produceren. Wel komt vaak bij onderbelichte delen op een foto die met nabewerking opgepoetst worden het fenomeen ruis kijken. Hoe meer je moet doen om onderbelichte delen op een foto goed belicht te krijgen hoe groter de kans dat er ruis ontstaat.

Onze tip is dus om een foto liever wat onderbelicht te hebben dan overbelicht aangezien je met onderbelichting tijdens nabewerking nog een hoop van de “schade” kunt herstellen, waar overbelichting onherstelbaar is.

Bottom line blijft natuurlijk dat het best is om tijdens het maken van de foto te proberen je belichting perfect te krijgen, zodat je histogram niet te ver links of rechts uitschiet.

 

Tip 10. Leer je camera goed kennen.

Wat voor type of merk camera je ook hebt het is belangrijk dat je weet wat de camera kan. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten bij welke ISO waarde de camera serieus ruis geeft, hoeveel bracketing mogelijkheden de camera heeft, of de camera een ingebouwde focus motor heeft etc etc.

Als je de mogelijkheden van je camera niet kent kan dit voor problemen zorgen als je foto’s gaat maken.

Online is voor vrijwel elke camera een handleiding te vinden of een filmpje met uitleg over de functionaliteiten, bekijk die video’s eens en ga daarna zelf aan de slacht met de camera. Maak proef foto’s en trek er op een vrije dag eens op uit om de camera echt goed uit te testen, zodat, wanneer het echt nodig is, je precies weet wat de camera kan!

Top 10 fotografie tips van jou!

Dat zijn ze, onze 10 fotografie tips! Uiteraard zijn er vele varianten van top 10 lijstjes mogelijk en is het heel goed mogelijk. Daarom zien we graag jouw bijdrage aan onze top 10! Wat vind jij een belangrijke tip bij het fotograferen?

!Ok dan, nog een bonus tip!

Tip 11: “Wil je jouw fotografie hobby omzetten in een baan?”

Ben je lange tijd als hobbyfotograaf aan de slag geweest en heb je een
solide basis om verder te gaan als professioneel fotograaf onder
contract? Check dan vacatures voor fotograaf op: Jooble

Meepraten op Facebook