Een nieuwe camera uitkiezen? Keuzestress!!

Het is met alle verschillende soorten camera’s heel erg lastig om de juiste camera te kiezen. Er zijn veel verschillende typen camera’s, zoals een compact camera, systeemcamera, spiegelreflexcamera, maar ook je telefoon of zelfs een manuele camera. Wij willen je graag op weg helpen om een goede keuze te maken bij het kiezen van een geschikte camera.

Volg onderstaande stappen om tot een goede keuze voor je nieuwe camera te kunnen komen of kies je eigen route.

Zoom

Veel camera’s kunnen standaard inzoomen. Of je nou een systeem camera of een telefoon hebt. De zoomfunctie is waarschijnlijk de meest gebruikte functie van een camera. Toch wordt zoom vaak nog niet goed begrepen. Heel basis gezegd, zoom haalt een beeld dichterbij. Hierbij kennen we digital en optische zoom. Digitale zoom haalt de foto digitaal dichterbij, vaak met kwaliteitsverlies. Optische zoom haalt het beeld dichterbij door middel van hardware (lenzen) hierbij treed geen kwaliteitsverlies op.

Meer lezen over zoom


Lichtsterkte

De lichtsterkte van een lens wordt gemeten door middel van een diafragma getal en geeft aan hoeveel licht er door een lens wordt doorgelaten. Diafragma wordt aangeduid als f-getal. Hoe lager het diafragma of f-getal hoe lichtsterker een lens is en dus hoe meer licht er doorgelaten kan worden. Een diafragma van f2.8 is een lichtsterke lens. F/2.8 is dus lichtsterker dan f/5.6. Er zijn ok ultra lichtsterke lenzen op de markt, bijvoorbeeld met een f-getal van 1.2.

Meer lezen over lichtsterkte


Sensor

Een van de belangrijkste onderdelen in een camera is de sensor. Dit is geen functie, maar een hardware element. Op de sensor wordt het beeld vastgelegd. De kwaliteit en afmeting van de sensor bepaald in grote mate de uiteindelijke kwaliteit van de foto. Op de sensor worden zogenaamde pixels opgeslagen die op hun beurt licht opvangen en het beeld vormen. Er zit veel verschil in sensoren die verschillende typen camera’s gebruiken. Zo kennen we bijvoorbeeld de full-frame en de crop sensoren.

Meer lezen over sensors


Apps

Uiteraard kunnen we op onze telefoons apps installeren. De hoeveelheid apps om de camera op de mobiele telefoon te verbeteren neemt dagelijks toe. Zo kan je camera apps installeren die bepaalde nabewerking technieken gebruiken, bijvoorbeeld het toevoegen van een zwart-wit look of een sepia look. Ook heeft bijna elke camera fabrikant zijn eigen app om het delen of streamen van foto’s te vereenvoudigen.

Meer lezen over apps

WiFi

Wireless Fidelity (WiFi) is de techniek die het mogelijk maakt om draadloos verbinding te leggen tussen netwerken of hardware die WiFi signalen uitzenden/ontvangen. Wifi op een camera kan extreem handig zijn om foto’s snel over te zetten van het ene naar het andere apparaat, bijvoorbeeld van de camera naar een laptop/desktop.

Meer lezen over WiFi

Video

Filmen met camera’s wordt steeds toegankelijker. Met de meeste moderne DSLR camera’s kan (semi) professioneel gefilmd worden. Het is natuurlijk niet zo goed afgestemd als het filmen met een professionele camcorder, maar de functies van (vooral de high-end) camera’s lenen zich goed voor video opnamen. DSLR camera’s zijn vaak uitgerust met aparte video instellingen die het filmen makkelijker maken. Ideaal voor als je niet twee apparaten kan of wil meenemen.

Meer lezen over video


Sluitertijd

Door de tijd in te stellen die de sluiter nodig heeft om een foto vast te leggen controleer je de mate van licht dat door de sensor wordt opgenomen. Hoe langer de sluiter open blijft hoe lichter de foto wordt. Vanzelfsprekend zorgt een korte sluitertijd voor donkerdere foto’s. Sluitertijden gaan van extreem kort tot oneindig lang. Een professionele spiegelreflexcamera heeft bijvoorbeeld een minimale (snelste) sluitertijd van 1/4000e seconde.

Meer lezen over sluitertijd


Beeldstabilisatie

Anders dan de eerder genoemde functies heeft beeldstabilisatie voornamelijk te maken met de lens en niet zozeer met de camera zelf. Er is onderscheid te maken tussen optische (lens) en digitale (camera) beeldstabilisatie. Digitale beeldstabilisatie houdt in dat het beeld korte tijd vastgezet wordt. Zodra de camera even stilstaat zal het beeld worden opgenomen. Vaak is bij een hele korte sluitertijd beeldstabilisatie makkelijk. Bij langere sluitertijd gebruik je een statief om het beeld te stabiliseren.

Meer lezen over beeldstabilisatie


Megapixels

Vandaag de dag bestaat er veel onduidelijkheid over de term megapixels ook wel aangeduid met de afkorting mp. Er wordt vaak gezegd hoe meer hoe beter, dit is alleen in veel gevallen niet de waarheid. Het aantal megapixels dat moderne camera’s hebben loopt bijna met de maand op. Canon is bijvoorbeeld bezig met het maken van een 120 megapixel camera. Meer gangbaar is tussen de 15 en 30 megapixels.

Meer lezen over megapixels


Witbalans

Het zal de gemiddelde hobby fotograaf niet onbekend voorkomen. Je fotografeert binnen en wanneer je de foto’s op de computer bekijkt hebben ze allemaal een geel achtige gloed. Dit komt door het kunstlicht dat binnen wordt gebruikt. Je camera registreert het verschil tussen soorten licht heel precies. Gelukkig hebben de meeste camera’s hier voorinstellingen voor. Op de compact camera’s (een ook steeds vaker op DSLR’s) heb je een tandwiel met icoontjes. Deze icoontjes bevatten onder andere voorgeprogrammeerde witbalans.

Meer lezen over witbalans


Handmatig of automatisch

Bij het uitzoeken van een camera is het heel belangrijk om vooraf te bedenken wat voor fotograaf je bent. Ben je een beginner, of wil je meer geavanceerde foto’s schieten? Als beginner is het waarschijnlijk verstandig om een camera te kiezen die voornamelijk automatische functies heeft. De camera zorgt dan zelf voor de beste instellingen voor de situatie waarin je zit. Hier zitten natuurlijk wel beperkingen aan, maar als beginnend fotograaf, of wanneer je alleen “plaatjes” wilt schieten is dit perfect.

Meer lezen over manueel of automatisch

ISO-waarde

Over ISO-waarde wordt heel vaak gesproken bij digitale fotografie. ISO staat voor “International Organization for Standardization”.  De ISO-waarde geeft de lichtgevoeligheid aan in een camera. Hoe hoger de ISO-waarde op een camera is ingesteld, hoe lichter de foto zal zijn. Deze functie is perfect inzetbaar voor situaties met weinig licht wanneer je geen statief tot je beschikking hebt. Met het digitaal lichter maken van een beeld kan in donkere omgevingen gefotografeerd worden en tot relatief korte sluitertijden worden aangehouden.

Meer lezen over ISO-waarde

Verschillende typen camera’s

Nu je weet waar een aantal van de belangrijkste functionaliteiten van camera’s voor dienen, kan je gaan oriënteren welke camera het best bij je past. Denk vooral goed na welke functionaliteiten je écht nodig hebt voor nu of in de nabije toekomst. Bedenk dat de ontwikkeling van de technologie in camera’s razendsnel gaat. Houdt het dus simpel is het advies! Bekijk de volgende typen camera’s en vind de camera die het beste voldoet aan jouw behoeften.

Kies het type camera waar je meer over wilt lezen of scroll omlaag om alle typen te zien.

Telefoon

Niveau fotografie: beginner
Gemiddelde prijs: €700,-
Mogelijkheden: weinig/gemiddeld
Leercurve: zeer vlak

Elke telefoon heeft tegenwoordig wel een camera, maar elke telefoon heeft volledig verschillende software. Toch kan je gemiddeld genomen de camera van je telefoon heel goed gebruiken voor standaard fotografie doeleinden. In een iPhone 7 zit bijvoorbeeld een lens met een lichtsterkte van F1,8 (diafragma), 2x optische en 10x digitale zoom, groothoek functie, gezichtsherkenning en ga zo nog maar even door. Een Samsung Galaxy S8 heeft zelfs een lichtsterkte van F1,7, beide hebben 12 megapixels. Dit zijn zeer geschikte eigenschappen voor standaard fotografie. Met telefoons kan je door die goede kwalificaties hele mooie foto’s maken. Ook op professioneel vlak kan je met een telefoon goede foto’s maken.

Mocht je wat meer functionaliteiten nodig hebben schiet een telefoon al snel te kort. De flits is bijvoorbeeld op een telefoon erg matig en werkt eigenlijk alleen goed op korte afstand. Ook de zoom is een belangrijk punt. Een telefoon kan redelijk inzoomen, maar verlies van kwaliteit treed dan al snel op. Telefoons hebben maar een beperkte of geen optische zoom ten opzichte van een compactcamera.

Het grote verschil tussen en telefoon camera en alle andere type camera’s zit hem in het feit dat een telefoon niet gemaakt is om mee te fotograferen. Dit heeft als gevolg dat er slechts een selectie gemaakt wordt van de functionaliteiten die andere camera’s hebben. Wel worden de telefoon steeds beter en completer. Bijvoorbeeld heeft de Samsung Galaxy S8 een Pro functie waarin je redelijk veel opties kunt aanpassen.

Daarnaast is een groot verschil hoe het toestel vasthoudt, dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar toch een belangrijk verschil. Een telefoon houdt over het algemeen minder prettig vast dan een camera, of dit nou een compact camera of spiegelreflex camera is. Fotograferen met de telefoon is een van de belangrijkste redenen dat telefoons (stuk) vallen.

Heb je geen behoefte aan inzoomen, flitsen, vind je een telefoon prettig genoeg vasthouden, maar twijfel je of je naast je telefoon apart een compactcamera moet kopen? Dan is het heel simpel, dat is voor de kwaliteit absoluut niet nodig.

Goede kwaliteit camera telefoons

  • Diafragma (laagste):  F/1.8
  • Megapixels: 12
  • Zoom: 5x digitale zoom
  • Prijs: vanaf €639,-
  • Diafragma (laagste):  F/1.7
  • Megapixels: 12
  • Zoom: 5x digitale zoom
  • Prijs: vanaf €719,-
  • Diafragma (laagste):  F/2.0
  • Megapixels: 12
  • Zoom: 5x digitale zoom
  • Prijs: vanaf €749,-
  • Diafragma (laagste):  F/1.8
  • Megapixels: 13
  • Zoom: 5x digitale zoom
  • Prijs: vanaf €479,-
Pluspunten
Grote hoeveelheid fotoapps
Heel makkelijk mee te nemen
Oneindige opslagmogelijkheden door cloud
Minpunten
Niet mogelijk om lenzen te wisselen
Betalen voor niet foto specifieke functies
Houdt minder prettig vast als een fotocamera
Minder mogelijkheden voor professionele fotografie
Slechte zoom en flits mogelijkheden

Accessoires telefoon camera

Voor telefoons zijn ontzettend veel accessoires beschikbaar voor veel verschillende doeleinden. Gelukkig ook voor fotografie. Een aantal van de meest interessante accessoires zie je hieronder. De gorilla pod is ontzettend handig om je telefoon “vast” te maken aan verschillende voorwerpen. Dit statief is perfect voor het fotografie gebruik met telefoon.

Ook kan je de tekortkoming van smartphones met betrekking tot de zoomfunctie deels oplossen door het gebruik van een “opzet zoom”. Uiteraard is dit kwalitatief een stuk minder vergeleken bij een daadwerkelijke optische zoom, maar het compenseert een beetje.

De grips zijn een perfecte uitvinding. De vaste handgrip waarmee je veel makkelijke je telefoon kunt vasthouden, vooral als je aan het filmen bent, of timelaps foto’s maakt!

Daarnaast de gyro grips. Hier zijn wij groot fan van, niet alleen voor de telefoon, maar eigenlijk voor alle camera’s. Deze grip zorgt ervoor dat je camera stabiel blijft bij kleine bewegingen en kan je prachtige beelden schieten met gelijkmatige beweging.

Gorillapod 
Buigbaar statief

Clip on zoom
Externe zoom

Handle Grip
“Handvat” grip voor telefoon

Gyro stabalizer
Stabilisator

Compact Camera

Niveau fotografie: beginner
Gemiddelde prijs: €300,-
Mogelijkheden: weinig/gemiddeld
Leercurve: vlak

De compact camera wordt over het algemeen gezien als instapcamera. De meeste fotografen hebben eerst een compact camera gebruikt om bekend te worden met fotografie. Momenteel ligt het voortbestaan van de compact camera erg onder vuur. De verschillen tussen telefoon camera’s en compact camera’s worden steeds kleiner, tot het punt komt dat de telefoon een betere camera, meer functies en mooier beeld heeft is aangebroken. Volgens sommige fotografen is dit punt al bereikt.

De compact camera is bij uitstek geschikt voor mensen die telefoon en camera gescheiden willen houden. Als je een compact camera hebt kan je een aparte sd/xd/cf/micro sd geheugenkaart gebruiken om je foto’s op te zetten. Dit kan bij de meeste telefoons ook, alleen voordeel bij een compact camera is dat het enkel bedoeld is voor foto’s en video’s en niet voor bijvoorbeeld contacten, agenda, downloads etc.

De compact camera heeft een vaste niet verwisselbare lens, vrijwel altijd een interne flitser en een scherm op de achterkant waar de foto’s bekeken kunnen worden. Dit scherm is al dan niet een touchscreen. Sommige compact camera’s beschikken over een optische zoeker of een digitale zoeker (het glas waar je doorheen kijkt om een foto te maken). De nieuwe reeks compact camera’s worden echter ook steeds vaker zonder zoeker geleverd. Bij dit type camera’s kan je enkel nog via het scherm zien wat je fotografeert.

Veel compact camera’s hebben een kantelbaar scherm achterop wat het makkelijk maakt om selfies te schieten of de camera te gebruiken als “vlog” camera. Ook hebben verschillende nieuwe compact camera’s apps voor geïnstalleerd en hebben ze de mogelijkheid om meer apps te installeren. Dit zijn de zogenaamde smart camera’s en beschikken over WiFi.

De specificaties van compact camera’s liggen behoorlijk ver uiteen. Dit komt, doordat er een grote diversiteit is in het aanbod van goedkope en duurdere toestellen. De goedkope toestellen hebben (vanzelfsprekend) minder goede specificaties dan de duurdere modellen.

Goedkopere modellen compact camera’s leveren over het algemeen minder kwaliteit per functionaliteit. Zo is het ISO bereik vaak minder, zoom functie minder, aantal megapixels, de kwaliteit van de sensor etc. De goedkopere modellen bieden nog altijd prima kwaliteit voor het schieten van plaatjes, maar voor iets serieuzer fotografie schieten ze snel te kort.

Een bekend model van Sony, de Cybershot, is een zeer bekende compact camera. Deze is er is verschillende prijsklassen. Om het verschil duidelijk te maken een korte vergelijking tussen de goedkope en duurdere versie:

Cybershot DSC-W810 Cybershot DSC-RX100 Mark 3
Prijs:  €109,-  €639,-
MP:  20 20
Lens: 24mm F/3.5 – F/6.5  Carl zeis 24-70mm F/1.8 – F/2.8
ISO:  100-800  125-12800
Zoom:  6x optisch  2,9x optisch
Video:  HD ready  Full HD

Over het gehele spectrum behalve het aantal megapixels excelleert het duurdere model. Beide hebben gelijkwaardig aantal functies, echter de kwaliteit verschilt enorm. De duurdere compact camera’s zullen dus kwalitatief betere foto’s en video’s leveren. Echter met prijzen van €639,- euro zitten deze camera’s in het segment waar ook een bridge, systeem of zelfs een D-SLR APS-C(crop spiegelreflexcamera) voor kan worden gekocht. Deze camera’s zijn niet per definitie beter, maar bieden meer flexibiliteit.

We kennen ook compact camera’s van 4000 euro of duurder. De kwaliteit van de functies zijn bij dergelijke camera’s volledig geoptimaliseerd voor de lens die gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de Leica 19000 Q (TYP 116), dit is een zeer bijzondere compact camera. Heeft vrijwel alle functies die de hoge segment camera’s als Full-Frame D-SLR’s hebben. Grootste verschil bij dergelijke camera’s is dat het niet mogelijk is de lens te vervangen.

Compact camera’s (lager segment -> hoger segment)

  • Lens:  24mm F/3.3 -6.4
  • Megapixels: 16
  • ISO: 100 - 6400
  • Zoom: 20x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: kantelbaar scherm
  • Prijs: vanaf €179,-
  • Lens:  24mm - 100mm F/1.8 - 2.8
  • Megapixels: 20
  • ISO: 125 - 25600
  • Zoom: 4,2x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: kantelbaar scherm
  • Prijs: vanaf €549,-
  • Lens: 24-70mm f/1.8-2.8
  • Megapixels: 20
  • ISO: 100 - 12800
  • Zoom: 2,9x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: Zeiss® Vario-Sonnar T
  • Prijs: vanaf €1199,-
  • Lens:  28mm F/1.7
  • Megapixels: 24
  • ISO: 100 - 50000
  • Zoom: -
  • Video:  Full-HD
  • Extra: Full-Frame sensor
  • Prijs: vanaf €4275,-
Pluspunten
Apps installeren (smart camera)
Makkelijk mee te nemen
Redelijke optische zoom
Veel accessoires beschikbaar
Relatief goedkoop
Minpunten
Niet mogelijk om lenzen te wisselen
Niet altijd een zoeker aanwezig
Minder mogelijkheden voor professionele fotografie
Matige flits mogelijkheden

Bridge Camera

Niveau fotografie: beginner/gevorderde
Gemiddelde prijs: €500,-
Mogelijkheden: gemiddeld
Leercurve: vlak/gemiddeld

Technisch gezien zijn bridge camera’s extreem divers. Er zijn lower end bridge camera’s te koop die niet veel beter presteren dan een low end compact camera. Ook zijn er high end bridge camera’s die zeer goede prestaties leveren en richting een professionele camera gaan.

De naam “bridge” komt van het Engelse Bridge en betekend brug. Het is letterlijk een benaming voor een overbrugging tussen een compact camera en een spiegelreflexcamera. Dit is een al wat ouder begrip, we kennen tegenwoordig namelijk ook systeem camera’s die net zo goed een overbrugging kunnen vormen tussen een compact camera en een spiegelreflex.

Bridge camera’s zijn vrij makkelijk te herkennen aan hun vorm. Ze lijken erg op kleine spiegelreflexcamera’s. Ze hebben een goede grip waardoor de camera over het algemeen erg prettige grip biedt. Dit type camera is een stuk kleiner dan een spiegelreflex camera en beschikt over mindere specificaties, hier staat dan ook een lagere prijs tegenover.

Een belangrijke eigenschap van de bridge camera is de vaste lens, verwisselen van de lens is niet mogelijk. Hierdoor verlies je een stuk flexibiliteit, maar maakt kiezen ook een stuk makkelijker.

Een groot voordeel van de bridge camera ten opzichte van een compact camera is het grote optische zoom bereik. Doordat de camera een bredere body heeft kan er ook meer ruimte gemaakt worden voor de lens en zoom mogelijkheden. Waar bij compact camera’s 5x optische zoom gemiddeld is, is bij bridge camera’s 60x optische zoom geen uitzondering. Hierdoor kunnen beelden van veraf makkelijk, zonder kwaliteit verlies, dichterbij gehaald worden.

Als beginnende serieuze fotograaf zijn compact camera’s goed af te zetten tegen bridge camera’s. Naast de grotere zoom mogelijkheid is het belangrijk om de afmeting in overweging te nemen. Waar een compact camera makkelijk in de broekzak mee kan, gaat dit met een bridge camera erg lastig. Hier komt dus al snel een camera tas bij kijken of een shoulder strap, meer hierover bij de accessoires.

Bridge Camera’s

  • Lens: 24mm - 1008mm F/3.0 -6.8
  • Megapixels: 16
  • ISO: 80 - 3200
  • Zoom: 42x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: panorama modus
  • Prijs: vanaf €179,-
  • Lens: 22mm - 900mm F/3.0 -6.5
  • Megapixels: 16
  • ISO: 125 - 6400
  • Zoom: 40x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: kantelbaar scherm
  • Prijs: vanaf €262,-
  • Lens: 24mm - 1440mm F/3.3 -6.5
  • Megapixels: 20
  • ISO: 100 - 3200
  • Zoom: 60x optische zoom
  • Video:  Full-HD
  • Extra: kantelbaar scherm
  • Prijs: vanaf €425,-
  • Lens: 25mm - 520mm F/2.8 -4.5
  • Megapixels: 20
  • ISO: 80 - 25600
  • Zoom: 20x optische zoom
  • Video:  4K
  • Extra: kantelbaar scherm
  • Prijs: vanaf €1148,-
Pluspunten
Grote zoom mogelijkheden
Redelijk prettige grip
Goede “overbrugging” tussen compact en DSLR
Minpunten
Niet mogelijk om lenzen te wisselen
Grote body voor matige functies
Minder mogelijkheden voor professionele fotografie

Instant Camera

Niveau fotografie: beginner/fun
Gemiddelde prijs: €200,-
Mogelijkheden: weinig
Leercurve: zeer vlak

De instant camera ook wel polaroid camera genoemd is een geval apart in de fotografie. Anders dan alle andere camera’s print een instant camera de gemaakte foto direct uit. Je kunt dus direct het eindresultaat van je genomen foto bekijken.

Bijzonder aan dit type foto camera is dat het concept al bijna een eeuw geleden bekend was en in de jaren 20 van de 19e eeuw de eerste instant camera’s werden ontwikkeld. De populariteit van de camera kende door de jaren heen verschillende pieken en dalen. Nu lijkt de instant camera weer aan een opmars bezig te zijn.

Een instant camera heeft beduidend minder functionaliteiten dan een goede compact camera of telefoon. Toch zijn er verschillende instant camera’s, van bijvoorbeeld het merk Lomography die verwisselbare lenzen hebben. Dit hebben compact camera’s bijvoorbeeld niet. Door het kunnen wisselen van lens krijgt de fotograaf een bepaalde mate van flexibiliteit. Echter door de mindere overige kwaliteit van instant camera’s is een kwalitatieve vergelijking met welk ander type camera snel gemaakt.

Er zit veel verschil tussen de goedkopere en de duurdere modellen instant camera’s. Hoewel je ook vergeleken met de duurdere modellen, wat kwaliteit betreft, beter voor een telefoon camera of compact camera kunt gaan, zijn de duurdere toestellen kwalitatief een stuk beter dan de goedkopere modellen.

Een vergelijking in kwaliteit tussen goedkopere en duurdere instant camera modellen laat duidelijk het verschil zien.

FujiFilm Instax Mini 8 Polaroid Snap Touch Instant
Lens  60mm F/12.7  26mm F/2.8
Zoom  –  –
MP  –  13
Video  –  Full HD
Extra  Sluitertijd 1/60  Selfie modus
Prijs  Vanaf €65,-  Vanaf €199,-

De instant camera legt het vooral af bij de lens, sluitertijd, zoom mogelijkheden en overall fotokwaliteit. Dit zijn essentiële punten als je kwalitatief mooie foto’s wilt maken. Het is dan ook belangrijk om goed onderscheid te maken tussen plezier fotografie en hobby/professionele fotografie. Instant camera’s zijn voornamelijk bedoeld voor plezier fotografie.

Greep uit het Instant Camera assortiment

  • Diafragma (laagste):  F/12.7
  • Sluitertijd: max 1/60
  • Extra: Interne flitser
  • Prijs: vanaf €65,-
  • Lens:  106mm
  • Gewicht: 440 gram
  • Extra: Ingebouwde flits
  • Prijs: vanaf €119,95,-
  • Diafragma (laagste):  F/12.5
  • Megapixels: 13
  • Extra: Full-HD video
  • Prijs: vanaf €199,-
  • Diafragma (laagste):  F/12.7
  • Gewicht: 305gram
  • Extra: Ingebouwde flits
  • Prijs: vanaf €289,-
Pluspunten
Zeer goedkope toestellen
Makkelijk mee te nemen
Direct resultaat geprinte foto
Minpunten
Slechte kwaliteit foto’s
Weinig functies
Meeste camera’s kunnen geen lens verwisselen
Minder mogelijkheden voor professionele fotografie
Slechte of geen zoom mogelijkheden

Accessoires Instant Camera

Voor instant camera’s zijn een aantal specifieke accessoires te koop. Als eerst natuurlijk het print papier. Dit papier verschilt per camera, maar elke instant camera heeft papier nodig. Dit papier bevat een aantal kleuren die nodig zijn om alle kleurcombinaties te kunnen maken. Het is dus anders dan bij een a4 printer waar de ink in cartridges zit of in toners. Dit maakt het papier ook relatief duur. Voor een pakje van 10 papiertjes betaal je al snel 16 euro.

Naast papier heb je vaak nog batterijen nodig voor de camera. Sommige instant camera’s maken gebruik van een interne (al dan niet verwisselbare) accu. Voor fotografie geldt, niet alleen bij instant camera’s, maar ook bij andere typen waar batterijen noodzakelijk zijn, gebruik sterke batterijen die speciaal ontwikkeld zijn voor fotografie.

Bijvoorbeeld Eneloop batterijen van Panasonic. Deze batterijen kunnen volledig benut worden door camera’s waar, bijvoorbeeld de standaard Duracell batterijen ophouden terwijl er nog 20-30% energie in de batterij aanwezig is. Voor langer plezier van de camera zonder vaak batterijen te hoven vervangen zijn Eneloop (of vergelijkbaar) batterijen aan te raden.

Ook zijn speciaal voor instant/polaroid camera’s cameratassen ontwikkeld en kan je spelen met verschillende filters die je voor de lens kunt houden.

Systeem Camera

Niveau fotografie: Gevorderde
Gemiddelde prijs: €700,-
Mogelijkheden: gemiddeld/uitgebreid
Leercurve: gemiddeld/stijl

De systeem camera is een relatief nieuwe verschijning in de camerawereld. Sinds 2008 is de systeemcamera meer gemeengoed geworden, maar de techniek bestaat al zo’n 100 jaar. Door de vele mogelijkheden en het relatief kleine formaat zijn systeem camera’s extreem snel in populariteit gestegen. Systeem camera’s lijken kwa uiterlijk erg op compact camera’s. Grote verschil is dat systeem camera’s de mogelijkheid hebben om lenzen te verwisselen. Hierdoor kan je dus heel simpel het bereik en kwaliteit van de foto’s aanpassen en voor elk type fotografie de juiste lens gebruiken.

Een systeem camera kan tegenwoordig makkelijk doorgaan als professionele camera. Veel professionele fotograven gebruiken niks anders dan een systeem camera. Filmen in HD, of zelfs in 4K is geen probleem voor de meeste systeem camera’s. Ook uitgebreide functionaliteiten als bracketing, witbalans instellen, handmatige lens en camera instellingen zijn allemaal aanwezig in een gemiddelde of meer high-end systeem camera.

De gemiddelde systeem camera is wel prijziger dan een compact camera. Dit komt uiteraard door de mogelijkheden, maar ook door de (gemiddeld genomen) betere kwaliteit. Vergeleken met een DSLR ofwel spiegelreflex camera is, dat de systeemcamera geen gebruik maakt van een spiegel om beelden vast te leggen en dat de sensor over het algemeen een stuk kleiner is (de 35mm sensoren in systeem camera’s zijn nog relatief duur). Hierdoor wordt de camera veel kleiner en zijn systeem camera’s veel makkelijker om mee te nemen dan bijvoorbeeld een DSLR.

Veel experts zien tegenwoordig geen meerwaarde meer van een DSLR ten opzichte van een systeem camera. De functionaliteiten komen overeen, de lenzen zijn tevens verwisselbaar en de kwaliteit van de beelden doet niet onder aan een DSLR. Ook filmen kan in dezelfde kwaliteit als een DSLR. Verschillende merken hebben dan ook hun DSLR lijn vervangen door meerdere systeem camera’s. Al blijft het waarschijnlijk altijd een kwestie van smaak, keuze en vooral formaat of je voor een DSLR of een systeem camera gaat. Door de grotere body is een DSLR vaak prettiger vast te houden dan een systeem camera, wel is een DSLR hierdoor een stuk zwaarder.

Goede kwaliteit systeem camera’s

  • Megapixels: 12
  • ISO: 100-25600
  • Video: Full HD
  • Sensor: CMOS, 22,3x14,9mm
  • Prijs: vanaf €199,-
  • Megapixels: 16.1
  • ISO: 200-25600
  • Video: Full HD
  • Sensor: Live MOS,17,3 x 13,0 mm
  • Prijs: vanaf €389,-
  • Megapixels: 24.3
  • ISO: 200-51200
  • Video: 4K video
  • Sensor: CMOS 3 - 23.6mm x 15.6mm
  • Prijs: vanaf €1999,-
  • Megapixels: 24
  • ISO: 50-50000
  • Video: 4k video
  • Sensor: Full-Frame, 24 × 36 mm
  • Prijs: vanaf €10.679,-
Pluspunten
Zeer hoge kwaliteit foto’s
Heel makkelijk mee te nemen
Smart camera mogelijkheden
Verwisselbare lenzen
Minpunten
Voor goede kwaliteit camera relatief duur
Ligt minder prettig in de hand dan DSLR (zeer persoonlijk)

D-SLR

APS-C

Niveau fotografie: gevorderde
Gemiddelde prijs: €500,-
Mogelijkheden: gemiddeld/uitgebreid
Leercurve: stijl

De DSLR staat al lange tijd bekend als professionele camera bij uitstek. Dit is zoals je bij de systeem camera hebt kunnen lezen niet meer in alle gevallen zo. Binnen de DSLR familie kennen we een hele duidelijke tweedeling, de APS-C modellen en de Full-frame modellen.

De APS-C modellen zijn de meer instap DSLR modellen. De sensor van dit type is kleiner en de functionaliteiten van de camera zijn over het algemeen minder uitgebreid dan de Full-frame modellen. Door de kleinere sensor wordt minder beeld vastgelegd op de uiteindelijke foto en worden beeldverhoudingen van de te gebruiken lenzen vermenigvuldigd met een “crop-factor” dit is gemiddeld rond de 1.5x. Een lens van 50mm op Full-frame is dus op een APS-C (crop) body 75mm. De grootste merken op DSLR gebied zijn Canon en Nikon. Deze merken bieden een breed scala aan DSLR’s.

De DSLR is te herkennen aan de vrij grote body en de verwisselbare lenzen. DSLR staat voor Digital Single Lens Reflex-camera en werkt met een spiegel mechanisme om een foto vast te leggen op de sensor. Door dit mechanisme is de camera in staat om goede kwaliteit foto’s vast te leggen, maar vereist ook meer onderhoud dan bijvoorbeeld een compact of systeem camera. Het mechanisme zorgt er ook voor dat de body van de camera groter is dan bij andere typen camera’s, simpelweg omdat er ruimte gemaakt moet worden voor de spiegel.

De crop varianten zijn bij uitstek geschikt voor de fotograaf die serieus met het vak aan de slag wil. Belangrijke keuze tussen een DSLR en een systeem camera is vooral het gevoel bij de camera, kwalitatief doen crop DSLR’s en crop systeem camera’s niet voor elkaar onder.

Goede kwaliteit DSLR APS-C camera’s

  • Megapixels: 17.9
  • ISO: 100-12800
  • Video: Full HD
  • Sensor: APS-C CMOS 22,3x14,9mm
  • Prijs: vanaf €295,-
  • Megapixels: 24.2
  • ISO: 100-25600
  • Video: Full HD
  • Sensor: APS-C CMOS 23,5 mm x 15,6 mm
  • Prijs: vanaf €419,-
  • Megapixels: 24.2
  • ISO: 100-51200
  • Video: Full HD
  • Sensor: APS-C CMOS 22,3 mm x 14,9 mm
  • Prijs: vanaf €585,-
  • Megapixels: 24.35
  • ISO: 100-51200
  • Video: Full HD
  • Sensor: APS-C CMOS, 23,5x15,6mm
  • Prijs: vanaf €899,-
Pluspunten
Verwisselbare lenzen
(semi-) professionele kwaliteit
Veel accessoires beschikbaar
Relatief voordelig
Minpunten
Geen volledig beeld op sensor door crop-factor
Zwaarder dan andere typen camera’s
Minder makkelijk mee te nemen

Accessoires DSLR camera

Voor zowel systeem camera’s als DSLR’s zijn vrijwel alle mogelijke camera accessoires te krijgen. Aangezien de camera’s in het hokje van professionele fotografie valt beschrijven we accessoires die je vooral gebruikt bij meer professionele fotografie.

Het is bijvoorbeeld van belang om een goed statief te hebben, evenals een externe flitser. Daarnaast is er voor vrijwel elke systeem camera een hoes te vinden waar de camera mooi in past ter bescherming. Ook is het handig een extra accu, SD kaart en verschillende lenzen bij je te hebben wanneer je gaat fotograferen met een systeem camera of een DSLR.

Er is een enorme diversiteit aan verschillende accessoires en per accessoire zijn er verschillende typen, statieven met en zonder losse statiefkop, SD kaarten al dan niet extreme, lenzen etc. Voor deze specifieke onderwerpen kan je onderaan deze pagina meer uitleg en informatie vinden, zodat je ook in accessoires een goede keuze kunt maken.

D-SLR

Full-Frame

Niveau fotografie: Gevorderde
Gemiddelde prijs: €2000,-
Mogelijkheden: veel/uitgebreid
Leercurve: stijl

De full-frame camera is bij uitstek geschikt voor de professionele fotograaf. Hoewel je in bovenstaande beschrijvingen kan lezen dat de systeem camera steeds vaker gebruikt wordt door professionals, blijft de full-frame DSLR nog altijd de meest gebruikte camera door professionele fotograven.

Full-frame houdt in dat het beeld dat je door de zoeker ziet 1 op 1 wordt opgenomen op de sensor. Full-frame wordt vergeleken met het vroegere 35mm filmpje. Alle camera sensoren die kleiner zijn dan de 35mm equivalent hebben een zogenaamde crop-factor, zoals je kan lezen bij de vorige beschrijving. Naast de volledige sensor zijn full-frame DSLR’s vaak uitgerust met veel extra snufjes of met dezelfde technieken, maar dan uitgebreider. Bijvoorbeeld met 9 staps bracketing ten opzichte van een 3 staps bracketing, of 51200 ISO ten opzichte van 12800 ISO.

Dergelijke DSLR’s kenmerken zich door de grote bodies, kwaliteit, maar ook veel gewicht. Het kan een hele opgave zijn om met alle benodigdheden van een high-end DSLR op stap te gaan. Dit is een van de voornaamste redenen dat steeds meer mensen kiezen voor een systeem camera.

De twee absolute marktleiders wat betreft DSLR’s zijn Nikon en Canon. Met hun vlaggenschepen respectievelijk de D5 en de 1D Mark 2 leveren deze merken uitzonderlijke kwaliteit camera’s. Deze camera’s zijn bijvoorbeeld uitgerust met meer megapixels, hoger bereik in ISO-waardes, grote hoeveelheid AF-punten en noem maar op.

Ook de lenzen die te gebruiken zijn op deze bodies zijn van goede kwaliteit tot perfecte kwaliteit. Deze “kanonnen” onder de fototoestellen komen met een hoge prijs. De gemiddelde full-frame DSLR kost zo’n 2000 euro en loopt op tot rond de €10.000,-. Dit zijn dus hele investeringen. Het is dan ook zeer aan te raden om eerst een DSLR te huren, dit kan bijvoorbeeld bij Kamera-Express, waar je voor een aantal tientjes een high-end camera body kunt huren.

Naast kwaliteit bieden dit soort toestellen ook extra comfort met zich mee. Zo hebben de meeste camera’s een extra scherm bovenop de body waar instellingen makkelijk afgelezen kunnen worden, een extra slot voor een geheugenkaart en een mogelijk voor een tweede batterij.

Voor dit type camera zijn ontzetten veel accessoires te koop. Uitleg over een aantal van de belangrijkste accessoires vindt je onderaan de pagina waar we je tips en uitleg geven over statieven, flitsers en lenzen.

Goede kwaliteit Full-Frame DSLR camera’s

  • Megapixels: 20.2
  • ISO: 100-25600
  • Video: Full HD
  • Sensor: full frame CMOS sensor
  • Prijs: vanaf €1369,-
  • Megapixels: 24.3
  • ISO: 100-51200
  • Video: Full HD
  • Sensor: 35,9x24mm full frame CMOS
  • Prijs: vanaf €2029,-
  • Megapixels: 30.4
  • ISO: 100-32000
  • Video: 4K video
  • Sensor: full frame CMOS-sensor
  • Prijs: vanaf €4129,-
  • Megapixels: 20.8
  • ISO: 100-3.280.000
  • Video: 4K video
  • Sensor: full frame CMOS sensor
  • Prijs: vanaf €8500,-
Pluspunten
Professionele kwaliteit camera
Oneindig veel mogelijkheden
Grote sensor voor maximale kwaliteit
Vele accessoires beschikbaar
Verwisselbare lenzen
Minpunten
Vaak erg zwaar
Zeer prijzig

Medium Format Camera

Niveau fotografie: High-end professional
Gemiddelde prijs: >€10000,-
Mogelijkheden: Uitgebreid
Leercurve: zeer stijl

De midden format camera behoort tot de absolute top-kwaliteit camera’s. Zowel de kwaliteit als de prijs zijn next-level. Voorgaande beschreven camera typen behoren tot de zogenaamde kleinformaat fotocamera’s, die maximaal 35mm sensoren bevatten. De midden format camera’s doen er een schepje bovenop en hebben sensoren die groter zijn dan de 35mm equivalent. Hierdoor krijgen de pixels nog meer ruimte waardoor de beelden van zeer hoge kwaliteit zijn.

De midden format camera is voor veel mensen niet bereikbaar. De goedkoopste midden format camera gaat alsnog voor bijna €6000,- over de toonbank. De betere modellen lopen op tot €20.000,-. Met dergelijke prijzen zijn deze toestellen vrijwel alleen weggelegd voor professioneel gebruik.

Het is een minder gangbaar type camera dan de DSLR, systeem camera’s of compact camera’s voor de grote markt, daarom zijn er ook minder accessoires te vinden. Uiteraard zijn de belangrijkste benodigdheden ook beschikbaar voor dit type camera, zoals een statief, flitser en aparte lenzen.

Midden format camera’s zijn op te delen in twee varianten. De SLR en TLR varianten. Het verschil zit hem hier in de hoeveelheid lenzen die de camera bevat. De SLR bevat 1 lens, dit is gebruiksvriendelijker, omdat direct zichtbaar is wat er gefotografeerd worden. De TLR is de variant met twee lenzen wat op zijn beurt weer voordeel heeft met betrekking tot lichtsterkte en minder ruis.

We kennen verschillende merken binnen dit type camera. De absolute top heeft het merk Hasselblad in handen. Het gaat hier om camera’s die variëren tussen de €10.000,- en €20.000,-. Kwa uiterlijk en kwaliteit zijn dit prachtige camera’s. Naast Hasselblad kennen we ook Pentax, Leica en Fujifilm als producenten van midden format camera’s.

Over het algemeen zul je bij het fotograferen met een midden format camera gebruikmaken van prime lenzen. Deze leveren de beste kwaliteit die optimaal benut kan worden door de uitermate hoge kwaliteit die de camera biedt. Meer over prime lenzen lees je verderop op deze pagina.

Goede kwaliteit medium format cameras

  • Megapixels: 51.4
  • Sensor: 43,8x32,8mm CMOS
  • ISO: 100-204.800 
  • Video:  Full-HD
  • Prijs: vanaf €5999,-
  • Megapixels: 51.4
  • Sensor: 43.8 x 32.9mm CMOS
  • ISO: 100-12800 
  • Video:  Full-HD
  • Prijs: vanaf €9898,-
  • Megapixels: 37.5
  • Sensor: 45x30mm CMOS sensor
  • ISO: 100-6400 
  • Video:  4K video
  • Prijs: vanaf €18600,-
  • Megapixels: 50
  • Sensor: 44 x 33mm CMOS
  • ISO: 100-25600 
  • Video:  Full-HD
  • Prijs: vanaf €19.360,-
Pluspunten
Verbluffende kwaliteit
Grotere sensor
Minpunten
Zeer prijzig
Beperkte hoeveelheid accessoires
Relatief zwaar

Lenzen, statieven, flitsers en accessoires?

Na alles wat je op deze pagina gelezen hebt ben je goed in staat om op basis van technische feiten, functionaliteiten en verschillen tussen camera typen een keuze te maken. Echter zijn er nog een aantal persoonlijke keuzes, randvoorwaarden en accessoires die heel erg belangrijk zijn bij het uitzoeken van je nieuwe camera. Denk bijvoorbeeld aan hoe de camera aanvoelt, waar je precies de camera voor gaat gebruiken en budget. Lenzen zijn bij uitstek een belangrijk onderdeel om bij stil te staan. Heeft de camera die jij wil de juiste lens of kan de lens verwisselt worden? Bij verwisselbare lenzen, heeft het merk een ruime keuze aan lezen? Wat voor keuze in statieven heb ik voor de camera? Wat zijn verschillen in externe flitsers? In de onderstaande paragraven vind je antwoord op dergelijke vragen.

Statieven

Onmisbaar in het arsenaal van een fotograaf is een statief. Welk type camera je ook kiest, voor elke camera is een statief beschikbaar. Voor een telefoon kan je bijvoorbeeld heel goed een Gorilla Pod gebruiken, of een speciaal telefoon statief. Wie kent bijvoorbeeld de selfiestick niet? Een Gorilla pod is een klein statief met buigbare voeten. Die voeten kan je zo buigen dat het bijvoorbeeld om een paal heen past en je de camera als het ware aan een paal of ander object vastmaakt. Erg handig voor de kleinere lichtere toestellen.

Voor de grotere en zwaardere camera’s zijn ook zwaardere en stevigere statieven beschikbaar. Hierin kan je onderscheid maken tussen een monopod(enkelvoet) of tripod (drievoet). De monopod gebruik je voornamelijk wanneer je wendbaar moet zijn, maar toch extra stabiliteit van een statief nodig hebt, bijvoorbeeld bij natuurfotografie of sportfotografie. De tripod gebruik je in situaties waar je meer de tijd kunt nemen, bijvoorbeeld bij architectuur, of zoals je veel op onze site kunt vinden, Urbex fotografie.

Voor professionele statieven kan je los een statiefkop kopen. Hierbij is het belangrijk dat je een statief en kop kiest dat voor jou lekker werkt, kwa gewicht voldoet en robuust is. Vooral bij fotograferen met lange sluitertijden is het van groot belang dat het statief goed stevig staat. Als je statief te licht of te klein is voor je camera zal elke trilling direct doorgegeven worden naar je camera en krijg je beweging in de foto. Goede merken voor statieven zijn bijvoorbeeld Manfrotto, Vinten en Sachtler.

Flitsers

In veel gevallen kom je op een punt dat je een extra lichtbron nodig hebt, omdat je bijvoorbeeld in donkere ruimtes aan het fotograferen bent of een oppervlak wilt accentueren met licht. Hier kan je een langere sluitertijd voor gebruiken, zodat er meer licht op de sensor wordt opgenomen. Echter als het beeld dat je wilt fotograferen niet (100%) stilstaat zal je met een langere sluitertijd beweging zien in je foto. Als dit ongewenst is kan je gebruikmaken van een flitser.

Op veel typen camera zit een ingebouwde flitser. Dit is vaak een heel basic flitser die enkel wat kunstmatig witlicht kan produceren. In de meeste gevallen maakt dit flitslicht je foto er niet beter op. Gelukkig zijn er ook externe flitsers op de markt in vele verschillende soorten en maten. Van simpele flitsers voor hobby fotografie, tot professionele flitsers. Denk dan aan bijvoorbeeld ringflisters, macroflitsers of continu licht. In dit stuk richten we ons op de “standaard” flitser voor op de hot-shoe, het metalen element boven (de zoeker) op de camera waar een flitser in geschoven kan worden.

Belangrijke elementen bij flitsers

Bij flitsers is het belangrijk om te letten op een aantal specificaties.

  1. Het richtgetal – dit geeft aan hoe ver het flitslicht reikt. Een richtgetal van 30 zal 30 meter reiken bij diafragma 1.0 en 100 ISO. Let op! het aantal meters is afhankelijk van een combinatie tussen diafragma, ISO en richtgetal. met diafragma 2.8 en ISO 100 zal de flitser met richtgetal 30 ongeveer 11 meter bereik hebben. Hoe hoger het richtgetal, hoe verder het licht van de flitser reikt.
  2. Zoomfunctie – Flitsers met een zoomfunctie zijn in staat om het licht meer te focussen als een lens verder wordt ingezoomd. Hoe verder de lens inzoomt hoe verder het object van de camera af zou staan. De meeste flitsers met zoomfunctie hebben ook een transparant klepje dat voor de flits gezet kan worden (niet te verwarren met de omnibounce) dit schakelt de zoom-functie uit en verspreid het licht. Dit is specifiek bedoeld voor het gebruik van een flitser in combinatie met een groothoeklens waar breedte belangrijk is.
  3. Kantelfunctie – Bedenk of je een flitser wilt met kantelfunctie. Dit zorgt ervoor dat je het flitslicht indirect op een object kunt richten. Bijvoorbeeld wanneer je de flits recht omhoog richt, zal het object voor je extra licht krijgen, maar wordt het licht verzacht en krijgt het object een veel meer natuurlijke verlichting.
  4. Herlaadtijd – Vooral erg belangrijk als je snel moet kunnen fotograferen met flits, denk bijvoorbeeld aan een feest binnen, disco, bruiloft etc. Wanneer je senconden lang moet wachten voordat je weer een foto kunt maken is je moment voorbij en hebt je het gemist. De herlaadtijd houdt dus in, de tijd die het duurt tot de flits na het flitsen weer klaar is voor een nieuwe flits.

Als je uiteindelijk hebt bepaald wat je belangrijk vindt aan een flitser en je op het punt staat er een aan te schaffen, is het belangrijk om goede batterijen aan te schaffen. Met normale batterijen van bijvoorbeeld Philips of Duracell zal je binnen een paar foto’s nieuwe batterijen pakken. Een flits trekt namelijk extreem veel energie uit een batterij. Daarom zijn hier speciale batterijen voor gemaakt waar je honderden foto’s met flits mee kunt maken. Een heel goed voorbeeld hiervan zijn Eneloop Pro batterijen van Panasonic.

Als laatste kan je nog bedenken of je een omnibounce wilt hebben op de flitser. Dit is een (meestal) wit kapje dat je op de flits bevestigd. Het zorgt ervoor dat het flitslicht wordt opgebroken en het licht minder “hard” is. De schaduwen die je creëert zullen veel zachter zijn met een omnibounce. Dit is vaak een hele goede toevoeging als je bijvoorbeeld mensen wilt fotograferen of aan macrofotografie doet.

Lenzen

Samen met de body zijn lenzen de belangrijkste onderdelen in de gear van een fotograaf. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn niet alle camera lenzen verwisselbaar. Mocht je een camera hebben waarbij de lens wel verwisselbaar is, dan is dit onderdeel heel geschikt voor jou.

Lenzen zijn er in vele soorten, maten, van verschillende kwaliteit en verschillende merken. Dat laatste is een belangrijk onderdeel. Een Canon lens past bijvoorbeeld niet op een Nikon body en een Sony lens niet op een Olympus body, dat komt doordat merken verschillende lensvatting gebruiken. Het is dus belangrijk dat je voor je body een lens van hetzelfde merk koopt, of van een b-merk zoals Sigma, Tamron of Tokina met de juiste lensvatting. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Nikon 70-200mm f/2.8 voor op je Nikon body of voor een Sigma 70-200mm f/2.8 Nikon-vatting. De b-merk lenzen zijn over het algemeen een stuk voordeliger, dit komt met name door het gebruik van minder of mindere kwaliteit glaswerk en lensbody.

Naast de merken zijn er heel veel verschillende typen lenzen met op hun beurt weer verschillend bereik. We leggen hieronder per lenstype uit wat het verschil is en waarvoor je de lens gebruikt.

Zoom Lenzen

Met een zoom lens kan je beeld dichterbij halen. Door het vergroten van de afstand tussen de sensor en het glas in de lens wordt het beeld vergroot op de sensor geprojecteerd. Zoomlenzen zijn er in heel veel verschillende soorten, maten en prijsklassen. Bij veel Nikon DSLR’s zit bijvoorbeeld een 18mm-55mm lens. Dit betekend dat de lens ongeveer een zoom van 3x heeft (55/18). Dit is een zeer standaard lens en relatief goedkoop.

De prijs van lenzen varieert door de kwaliteit van het glas (hoe het geslepen is) de hoeveelheid glas, de bouw van de body van de lens en de functionaliteiten van de lens. Veel lenzen hebben bijvoorbeeld een ingebouwde vibratie reductie, dit voorkomt/verminderd beweging in het beeld.

Belangrijk bij zoomlenzen is de diafragma. De goedkopere lenzen hebben een variabele diafragma. Weer als voorbeeld de 18-55mm lens van Nikon. Deze lens heeft een variabele diafragma van f/3.5 tot f/5.6. Dit houdt in dat de lens op 18mm een diafragma van f/3.5 heeft terwijl dit op 55mm f/5.6 is. Door het vergroten van de afstand van lens tot sensor wordt ook het licht minder (de lens schuift uit waardoor de “koker” langer wordt), hierdoor komt er minder licht binnen en verhoogd de diafragma. Belangrijk om dit in de gaten te houden bij het aanschaffen van een zoomlens. Als de diafragma veranderd veranderen ook andere instelling in de camera als je dezelfde belichting wilt behouden.

De zoom eigenschap komt voor bij veel verschillende type lenzen. Bijvoorbeeld bij groothoeklenzen zie je vaak een zoomfactor, ook bij fisheye of telelenzen komt dit vaak voor. Alleen bij prime lenzen is absoluut geen zoomfactor mogelijk.

De meest uiterste klasse binnen zoomlenzen zijn telelenzen, hierover lees je verderop meer. Wil je dus de mogelijkheid hebben om beelden dichterbij te halen zonder dat je ernaartoe hoeft te bewegen, dan kan je met een zoomlens goed uit de voeten.

Groothoek Lenzen

De groothoek lens heeft een goed en slecht imago. Vaak zie je op makelaarssites foto’s van enorme woonkamers of balzalen van badkamers. Wanneer je dan gaat kijken in het huis valt het vies tegen. Dit komt doordat er gefotografeerd is (op een verkeerde manier) met een groothoek lens. Een groothoek lens genereert vrijwel altijd een zeker vervorming van het beeld doordat de lens erg krom is, hierdoor worden de hoeken krom getrokken. Bij de high-end groothoeklenzen valt dit mee, bij de instapmodellen is dit heel duidelijk aanwezig.

De groothoeklens is dus bij uitstek geschikt om heel veel beeld vast te leggen. Beelden van 110 graden zijn geen uitzondering. De groothoek kan je veel vele gelegenheden gebruiken, ook de vertekening kan je goed gebruiken om uitzonderlijke beelden te creëren. Let er wel op dat de foto niet futuristisch wordt door te veel vertekening. Vooral bij architectuur, urban en landschap-fotografie wordt gebruik gemaakt van groothoeklenzen. Echter kan het gebruik van een groothoeklens bij portretten ook erg goed werken om aparte effecten te bereiken.

Fisheye Lenzen

Een stapje verder dan groothoek is de fisheye lens. Met een fisheye lens kan je een beeldhoek van meer dan 180 graden bereiken. Vanzelfsprekend krijg je hierdoor extreem veel vertekening in je foto. Deze vertekening is dan ook de bedoeling bij het gebruik van een fisheye lens. Foto’s met fisheye lenzen zijn vaak heel bijzonder, zeker omdat je ze niet vaak tegenkomt.

Er zijn fisheye lenzen die ruim boven de 200 graden beeldhoek komen, bijvoorbeeld de Nikon Nikkor f 2,8/6 mm. Deze 6mm lens heeft een beeldhoek van 220 graden. Dit is zo extreem dat je bijna achter te kunt kijken met deze lens. Bij dit type lens zie je bijna altijd een zwarte ronding om het beeld, dit is de binnenkant van de lens en geeft het eigenzinnige karakter aan fisheye foto’s. Vaak wordt een fisheye lens dan ook gebruikt als extra lens om uitzonderlijke beelden te creëren.

Nikon-af-s-18-105mm-f-3.5-5.6g-vr-ed-dx

  • Type lens: zoomlens
  • Full-frame: nee
  • Beeldstabilisatie: ja
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: 18mm
  • Zoom: 105mm
  • Diafragma: f/3.5 – 5.6

Fujifilm-xc-16-50mm-f-3.5-5.6-ois-2-fujinon

  • Type lens: zoomlens
  • Full-frame: nee
  • Beeldstabilisatie: ja
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: 16mm
  • Zoom: 50mm
  • Diafragma: f/3.5 – 5.6

Nikon-af-s-14-24mm-f-2.8g-ed

  • Type lens: groothoeklens
  • Full-frame: ja
  • Beeldstabilisatie: nee
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: 14mm
  • Zoom: 24mm
  • Diafragma: f/2.8

Sigma-4.5mm-f-2.8-ex-dc-hsm

  • Type lens: Fisheye
  • Full-frame: nee
  • Beeldstabilisatie: nee
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: 4.5mm
  • Zoom:
  • Diafragma: f/2.8

Macro Lenzen

De macrolens is een heel bijzondere lens. Deze lenzen zijn speciaal ontworpen om beelden extreem te vergroten en de kleinste details vast te kunnen leggen. Zo kan je met een macrolens de ogen van een vlieg volledig scherp in beeld krijgen.  Deze lenzen hebben de speciale eigenschap dat ze heel dichtbij scherp kunnen stellen en een verhouding van 1:1 of meer hebben. Dit houd in dat een centimeter in het echt ook daadwerkelijk een centimeter op de sensor. Dit hangt natuurlijk wel af van het type sensor, bij een crop sensor zal er een vermenigvuldigingsfactor meespelen.

Er ontstaat vaak een misverstand over lenzen met een zogenaamde “macro” stand. Dit houdt enkel in dat de lens in staat is om van heel dichtbij scherp te stellen, maar heeft niet de belangrijke 1:1 macro eigenschap. Een professionele macrolens heeft altijd een vaste brandpuntafstand, er kan dus niet mee worden in of uitgezoomd.

Ben je opzoek naar een lens waarmee je extreem kunt vergroten en 1:1 verhouding  heeft. Een lens waar je insecten of bloemen bijvoorbeeld extreem gedetailleerd kunt vastleggen? Dan is de macrolens de lens voor jou!

Prime Lenzen

Een prime lens ook wel vaste brandpuntafstand lens genoemd heeft slechts 1 brandpuntafstand. Dit type lens heeft dus geen zoom mogelijkheden. Bijvoorbeeld een 50mm lens of een 85mm lens. Het grote voordeel van prime lenzen is dat ze gemiddeld genomen kwalitatief een stuk sterker zijn dan zoomlenzen. Dit komt doordat volledige ontwikkel focus gelegd kan worden op de ene specifieke brandpuntafstand en er geen bewegende delen zitten in de lens behalve de focus.

Prime lenzen hebben doorgaans een hele grote diafragma en zijn daarmee zeer lichtsterk, ook wel “snel” genoemd. Een snelle prime lens is bijvoorbeeld een 85mm f/1.4. Deze lens laat veel licht door waardoor het een perfecte lens is om in de stad foto’s mee te maken uit de losse pols. Prime lenzen worden daarom ook vaak gebruikt voor straatfotografie of portretfotografie.

Prime lenzen zijn te vinden in alle prijsklassen, zo kan je een 50mm prime van 200 euro vinden, maar kost de Canon EF 85mm f/1.2L II USM bijna €1900,-. Wil je dus een “snelle” lichtsterke lens voor straat of portretfotografie? Dan is een prime lens voor jou een goede keus!

Telelenzen

De ultieme zoomlens is de telelens. Deze objectieven zijn zo gebouwd dat ze beelden extreem veel dichterbij kunnen halen. Een voorbeeld is een 70-200mm of een supertelelens, de 100-400mm. Naast het dichtbij halen van beelden zijn telelenzen bij uitstek geschikt om extreme focus op een object te vestigen terwijl de omgeving wazig is. Dit wordt ook wel Bokeh genoemd of zeer beperkte scherptediepte. Dit leent zich erg goed voor situaties waarin een object moet worden geaccentueerd. Bijvoorbeeld bij productfotografie in de natuurlijke ruimte of detailfoto’s.

Telelenzen zijn vaak erg zwaar, dit komt door de hoeveelheid glas dat vaak in deze lenzen is verwerkt en door de omvang van de lens. Vaak hebben de grote telelenzen een extra lensvoet waar een statief op bevestigd kan worden in plaats van op de body. Let dus goed op als je een dergelijke lens koopt dat je ook een goed statief hebt dat stevig genoeg is om het gecombineerde gewicht van de telelens en de body goed te kunnen dragen.

Doordat de lenzen groot en zwaar zijn is het stilhouden van deze lenzen lastiger dan bij de kleinere lenzen. telelenzen beschikken vaak over beeldstabilisatie en vibratie reductie. Let bij het aanschaffen van de lens goed op of dit aanwezig is op de lens om jezelf veel irritatie te besparen.

Samyang-135mm-f-2.0-mft

  • Type lens: primelens
  • Full-frame: ja
  • Beeldstabilisatie:nee
  • Auto focus:nee
  • Groothoek: –
  • Zoom: 135mm
  • Diafragma: f/2.0

Pentax-90mm-f-2.8-macro-ed-aw-sr-hd-d-fa

  • Type lens: macrolens
  • Full-frame: nee
  • Beeldstabilisatie: ja
  • Auto focus: ja
  • Groothoek:
  • Zoom: 90mm
  • Diafragma: f/2.8

Olympus-300mm-f-2.8-ed

  • Type lens: telelens
  • Full-frame: ja
  • Beeldstabilisatie: ja
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: –
  • Zoom: 300mm
  • Diafragma: f/2.8

Canon-ef-70-200mm-f-2.8-l-is-2-usm

  • Type lens: telelens
  • Full-frame: ja
  • Beeldstabilisatie: ja
  • Auto focus: ja
  • Groothoek: 70mm
  • Zoom: 200mm
  • Diafragma: f/2.8

Het is dus van groot belang dat je weet wat je wilt fotograferen en je daar de lens op aanpast. We krijgen vaak de vraag: “Ik wil betere foto’s maken, dus voor welke body moet ik mijn huidige body vervangen?”. In veruit de meeste gevallen is ons antwoord dan, houd vooral deze body en investeer in een nieuwe lens! Kwalitatief betere foto’s worden voor het grootste deel bereikt door betere lenzen. Vooral als je al een redelijke DSLR of systeem camera hebt is het verstandig om eerst te investeren in glas, ofwel een nieuwe lens.

Lens of camera huren?

Kies zorgvuldig je lens uit, vooral als je een tweedehands lens koopt via een website als marktplaats is het van groot belang dat je de lens goed mag uittesten. Maak een foto van een wit a4tje om te zien of er geen vlekken zitten in of op de lens (hiervoor moet je sensor wel helemaal schoon zijn) en test de lens altijd zorgvuldig uit om teleurstelling te voorkomen. Ook bij nieuwe lenzen is het verstandig om de lens uit te proberen. Wanneer je een high-end lens wilt kopen voor een aanzienlijk bedrag (bijvoorbeeld een Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS t.w.v. bijna €3000,-) is het verstandig om bijvoorbeeld bij Kamera-express de lens eerst te huren, goed uit te testen en daarna eventueel aan te schaffen.

Cameratassen

Nu je een hele cameragear hebt kunnen samenstellen is het belangrijk dat je de spullen goed kunt vervoeren. Een cameratas kan het leven van een fotograaf veel makkelijker maken. Er zijn ook in de cameratassen veel verschillende mogelijkheden. Van hele kleine compacte tassen tot uitgebreide grote tassen.

Wat belangrijk is dat de tas je helpt bij je “workflow” als fotograaf. Als je lichtgewicht wilt reizen met je camera dan is een kleine cameratas aan te raden. Heb je liever al je spullen bij je en ben je geen uren aan het lopen dan kan je kiezen voor een uitgebreide tas.

Het mooie aan cameratassen is dat je de indeling bij veel tassen zelf kan bepalen. Het zijn vrijwel lege tassen waar je zelf door middel van klittenband tussenschotjes kunt plaatsen om zo compartimenten te creëren. Hierbij is het verstandig om eerst goed na te gaan of je de ruimte kunt creëren die je nodig hebt voor jouw uitrusting.

Let ook goed op de buitenkant van de tas. Is de tas sterk, zodat je camera en lenzen goed beschermd worden? Voor de fotograaf die vaak met statief op stap gaat is het een uitkomst om aan de buitenkant van je tas een statief te kunnen bevestigen. Zeker voor de grotere statieven is het prettig om een aparte statiefbevestiging te hebben op de tas.

Er zijn verschillende type tassen. Bijvoorbeeld een schoudertas, rugtas, lenstas, slingtas en koffer. De lenstas is bij uitstek geschikt om je duurdere lenzen extra veilig in op te bergen. Voor de zeer uitgebreide uitrusting kan je een aparte camerakoffer aanschaffen of voor de lichtgewicht reiziger is de slingtas beschikbaar! Voor de kleinere camera’s kan het handig zijn om een camera hoesje aan te schaffen. Een zeer bekend en goed merk op gebied van cameratassen is Lowepro.

Belangrijk dus om goed te inventariseren welke tas het best bij je past. Voor tassen geldt hetzelfde als voor lenzen, test de tas eerst goed uit voordat je hem aanschaft. Neem je uitrusting mee naar de winkel om te testen of het goed past en prettig werkt.

Hoe kies ik een camera!?

Na alles wat je op deze pagina gelezen hebt ben je (als het goed is) goed in staat om op basis van technische feiten, functionaliteiten en verschillen tussen camera typen een keuze te maken. Echter zijn er nog een aantal persoonlijke en randvoorwaarden die heel erg belangrijk zijn bij het uitzoeken van je nieuwe camera. Denk bijvoorbeeld aan hoe de camera aanvoelt, waar je precies de camera voor gaat gebruiken of budget. Ook de benodigde/beschikbare accessoires zijn belangrijk om in je keuze mee te nemen.

Gevoel!

Houd de camera vast voordat je hem koopt, voel goed de verschillen per camera hoe ze vasthouden en aanvoelen. Bedenk je goed dat je vaak langere tijd met een camera doet en als je veel foto’s gaat maken het heel belangrijk is dat de camera lekker in de hand ligt.

Vanuit je eigen behoefte

Iets wat opsommend, maar bedenk goed waar je de camera voor wilt gebruiken. Kijk niet enkel naar de mogelijkheden van de camera, maar vooral naar de behoeften die jij hebt als fotograaf. Mocht de camera na een paar jaar niet meer toereikend zijn kan je altijd nog overstappen naar een volgend, wat meer uitgebreid type camera. Kijk ook niet naar andere, maar kies de camera uit eigen behoefte.

Gewicht!

Houd je van reizen? Wil je graag lichtgewicht op stap? Kies dan niet voor een high-end DSLR, maar bijvoorbeeld voor een systeem of compact camera. Gewicht is een extreem belangrijke variabele bij het maken van je keuze. Bedenk waar je de camera voor gebruikt en of je het vervelend vind om telkens lenzen te moeten wisselen, camera op statief te zetten, flitser erop etc.

Een zware camera gaat je tegenstaan als je hier niet specifiek voor kiest. Het is beter om iets aan kwaliteit of functionaliteit in te leveren en je een camera hebt die je makkelijk pakt om foto’s te maken, dan een volledig uitgebreide camera te hebben die je niet pakt, omdat het te veel gedoe is en te zwaar is. Neem dit dus heel goed in overweging voordat je een camera aanschaft!

Budget!

Als je de camera hobby eenmaal te pakken hebt, is het heel aantrekkelijk om steeds meer lenzen en grotere bodies aan te schaffen. Houd heel goed in de gaten wat de bijkomende kosten zijn van de beslissing die je neemt. Koop je bijvoorbeeld een lens “tussendoor” om een body te overbruggen, of een body om een lens te overbruggen, bedenk dan dat 1 van de twee uiteindelijk weer vervangen moet worden om je gewenste resultaat te behalen. Wij adviseren om eerst goed te oriënteren, dan te investeren in glas en uiteindelijk in een nieuwe body. Voor ieder budget is er een geschikte set te vinden, zolang je voor jezelf helder hebt wat je wilt fotograferen weet je wat je ervoor nodig hebt en aan de hand van deze pagina kan je een goede inschatting maken hoeveel budget je in totaal nodig hebt.

Sport, urbex, landschap, portret, etc.

Ga voordat je investeert in een cameragear voor jezelf na wat het type fotografie is wat je interessant vindt. Ben je bijvoorbeeld heel erg gecharmeerd van Urbex fotografie en wil je zoveel mogelijk van een gebouw/kamer in beeld krijgen, dan is het zinloos om een zoomlens te kopen, maar zou je het best een groothoeklens kunnen aanschaffen. Of als je portretten wilt fotograferen koop je een 50mm of 85mm lens met een goede lichtsterkte (1.4 of 1.8) en geen groothoeklens.

Belangrijk om vooraf dus heel goed te bedenken wat het type fotografie is waar jij blij van wordt.

Waar koop ik die camera?

Er zijn veel winkels waar je lenzen en camera’s kunt kopen. Als je beslist online te kopen bedenk dan goed dat je de camera of lens niet in je handen hebt kunnen houden. Wij adviseren dan ook om sowieso het product vastgehouden en uitgetest te hebben voor dat je het gaat kopen.

Een goede camera winkel is bijvoorbeeld Kamera-Express, zeer goed geschoold personeel en altijd bereid om te helpen. Vaak zijn de plaatselijke foto winkels ook erg gedreven in hun vak en krijg je goed inhoudelijk advies. Online kan je natuurlijk ook je slag slaan. Maak bij online kopen gebruik van prijsvergelijkers zoals Beslist.nl of Kieskeurig.nl om er zeker van te zijn dat je de juiste prijs hebt. Winkels als Coolblue, Cameranu, Foka, mediamarkt etc. zijn zeer geschikt voor het kopen van je camera.

Mocht je na alle informatie toch nog vragen hebben, kom je er nog niet helemaal uit, dan kan je altijd op ons forum een bericht achterlaten of ons een mail sturen. We proberen je zo snel en zorgvuldig mogelijk te helpen!